View Full Version : Import from csv (for centreon2)
khetzal
22nd June 2009, 14:37
Hello,
I've made an extention from centreon which allow to import hosts from csv files.
I've take some code from centreon core and ocs import plugin to make it.
With this module, you can massively import hosts, add them to a group and herit from a template.
Don't forget to change the poller of the hosts after importing ! (use "massive change" centreon feature)
I've use it to import 500 hosts in some differents groups, it look stable.
ninjastrike
2nd July 2009, 15:24
Hi,
first of all sorry for my english
i installed your applciation on my centreon installation.
i'd like to understand how i have to compose the csv file:
like this:
host_name,use,,address,hostgroups ?
If u have some example csv file to understand
thank's in advance for the info
bye bye
khetzal
2nd July 2009, 15:40
Hello :),
No, you have to create groups and template with centreon. After, you have to compose your csv file like this:
hostname1,ip1
hostname2,ip2
hostame3,ip
etc...
Then, you load your file, you go to "import" and you will have your host list. Tick hosts you want to import, choose the group and the template and import them.
The best method is to make one file per group, but for example in my university, you can filter groups by ip, for example, 10.0.201.X will be all hosts in group "Salle 201". That's why, in the plugin, you can filter hosts by ip.
ninjastrike
3rd July 2009, 10:19
Thank u very much.
i loaded 100 elements in one shot ! :D
i only have a strange behaviour : I see all the new hosts in the View tabs also with grahp, but i don't see the new hosts in the monitoring summary tab.
bye bye
khetzal
3rd July 2009, 10:28
Yes it's a bug from centreon (not from the plugin), the person who work with me had uncomment some lines in the centreon code to make it work, but i don't know what lines and he's not here today.
But it's certainly fixed in centreon 2.1
Thanks you for your feedback about my plugin !
ninjastrike
3rd July 2009, 11:19
It's a pleasure it work very well and it's simple to use. :)
I work with version 2.0.1 and if not so much disturb for u when u have the change i'd like to know witch lines nedd modifications to see hosts in monitoring view.
thank's for all
bye
khetzal
3rd July 2009, 11:36
I will ask him on Monday, but I don't know if he remember what he have change ;)
Cosinus
6th July 2009, 10:39
Hello
in the file MakeXML_Ndo_hostGroup.php I replaced the line 188 :
" FROM " .$ndo_base_prefix."hostgroups hg, ".$ndo_base_prefix."objects no, centreon_acl ".
by
" FROM " .$ndo_base_prefix."hostgroups hg, ".$ndo_base_prefix."objects no ".
Cosinus
ninjastrike
6th July 2009, 14:48
Thank u for the information, but i solved everything upgrading to Centreon 2.1 RC5.
bye bye:)
tonton
7th July 2009, 16:00
Hello :),
No, you have to create groups and template with centreon. After, you have to compose your csv file like this:
hostname1,ip1
hostname2,ip2
hostame3,ip
etc...
Then, you load your file, you go to "import" and you will have your host list. Tick hosts you want to import, choose the group and the template and import them.
The best method is to make one file per group, but for example in my university, you can filter groups by ip, for example, 10.0.201.X will be all hosts in group "Salle 201". That's why, in the plugin, you can filter hosts by ip.
Hello,
I find your module, and it's what I was looking for but when I want to use a csv file to add some hosts, the module answers "File loading KO"
My csv file is like this :
test1,10.246.19.200
test2,10.246.20.200
test3,10.246.21.200
If someone know what mistake I made.
Thanks for your module and your help
Tonton
khetzal
7th July 2009, 17:15
Yes, now clic in "import" in the bar which is in the left, and you have the list of the hosts that you can import
tonton
7th July 2009, 18:39
When I click on import, I have no list of hosts I can import. But I think there is problem in my file because I have the following message " File loading KO"
Code:
hostname1,ip1
hostname2,ip2
hostame3,ip
etc...
khetzal
7th July 2009, 20:19
Ho yes i've not see. This is strange. If you use the importation from nagios file (in centreon core), can you import nagios configuration files ?
Is your webserver user (www-data on ubuntu) the owner of the directory /usr/local/centreon/filesUpload/nagiosCFG/ ?
tonton
8th July 2009, 11:40
Ho yes i've not see. This is strange. If you use the importation from nagios file (in centreon core), can you import nagios configuration files ?
I don't use importation from nagios. Where is the menu to import nagios configuration files ? I can make a try if you want
Is your webserver user (www-data on ubuntu) the owner of the directory /usr/local/centreon/filesUpload/nagiosCFG/ ?
I check, the owner of the directory is www-data.
I make other things :
When I use Manual Filling, I saw in the temp.csv what I entered but when I click on import there is no hosts to import. But when I use import file, there is no change.
Dounia
9th July 2009, 10:24
j'ai installé ce module sur centreon 2.0.2 mais la partie import tjrs vide
:cry:
khetzal
9th July 2009, 13:27
@tonton: delete temp.csv and try again.
Try with the sample file that I've join (unizp it first)
@Dounia: pareil, essaie avec le fichier que j'ai joint. Dezippes et regardes si il y a quelque chose dans la liste avec le test.csv qu'il y a dedans.
Si ca marche, c'est qu'il y a des espaces en trop quelque part dans votre fichier, ou eventuellement si vous avez créé le fichier avec windows, qu'il y a un probleme avec les retours a la ligne (mais ca m'etonnerai)
tonton
9th July 2009, 13:45
@tonton: delete temp.csv and try again.
Try with the sample file that I've join (unizp it first)
I have deleted the file and try to upload your file but nothing change, I have the same error message.
I make a other try thing : I transfer the file you sent in the folder where the temp.csv was and I change the owner of the file but no way I always have the same error
One question : what the permission have to be on this file. My file have the permission rw-r--r--
khetzal
9th July 2009, 14:24
This permission is normally sufficient.
Is your server running php5 ?
tonton
15th July 2009, 12:24
my php5 server is running
Dounia
17th July 2009, 10:18
Bonjour :)
j'ai crée un fichier test.csv sous la forme
nom_equipement, adresse ip
"nom_equipement c'est le nom qui existe dans la partie host de centreon"
et j'ai mis load file c'est ok puis dans la partie import c'est vide
merci de votre aide :)
tonton
17th July 2009, 13:27
I have the same problem
I try different things : change the owners and the permission, nothing change.
When I upload a file, the plugin says : "File loading KO" but when I use "Manual Filling" he says "Manual filling OK". But even if he says OK when I click on import there is nothing.
Reading the source code, I saw that this plugin use smarty, so I installed it but nothing change. Is there something to configure in smarty or something like that
Thanks for your help
Tonton
tonton
20th July 2009, 14:47
I FOUND THE PROBLEM :)
It was write in the file info.txt
I have to add global $oreon; in the file /usr/local/centreon/www/include/configuration/configObject/host/DB-Func.php
edit :
only the manual filling works
reudeu
12th October 2009, 16:05
Hello , this plug in is very useful.
I had the same pbs, and fix them one per one.
The last pb is a bad type file management.
I fixed the formLoadFiles.php , it works flawlesslly now.
Below the fix : you can replace the formLoadFiles.php by the one i provided.
Regards,
David.
skramer
19th October 2009, 23:31
I have a system that I just loaded with 2.1 and I am still seeing the blank Import screen issues, I did find that the general_opt table wasn't there so I loaded it with the parameters I had on an older version but when I hit the import page it is still blank. I am diving into logs but not seeing any errors, if you could point me in the right direction as to requirements for the import page I would really appreciate it.
alsi31
3rd November 2009, 21:01
i have installed on centreon 2.1.2 and i have errors on table general_opt andjavascript function (checkUncheckAll), after modification it's ok
file modified :
import.php
import.ihtml
formLoadFiles.php
dont forget : Add global $oreon; in the file /usr/local/centreon/www/include/configuration/configObject/host/DB-Func.php
Config :
Centreon 2.1.2 Nagios 3.2.0
dragonflyer
9th December 2009, 17:06
Hi all!
This plug in looks very useful.
I had the same Problem with blank screen.
I used the "new"
import.php
import.ihtml
formLoadFiles.php.
Looks that:
require_once $centreon_path."www/DBconnect.php";
which is required in ImportCSV/DB-Func.php
isn't where it should be.
How can I fix it?
Kind regards,
Christian
Galcian44
22nd January 2010, 10:55
Bonjour à tous et à toutes.
J'ai installé ce petit module sur mon centreon 2.0.2 (provenant de la dernière version en date de FAN). L'installation s'est déroulée sans soucis mais comme beaucoup ici, la page d'import est vide (et semble d'ailleurs ne pas finir son chargement, les bordures étant "coupées"). J'ai beau ajouter le global $oreon au début du fichier demandé et paramétrer correctement les droits, rien n'y fait. L'installation une nouvelle fois du module avec les nouvelles versions des fichiers disponibles sur ce topic n'ont rien changé au problème.
J'ai réussi cependant, avant la mise à jour des fichiers, à obetnir une erreur comme quoi il fallait d'abord charger le fichier CSV en priorité (chose que j'ai cependant faite). A noter que lors du chargement d'un fichier csv (que ce soit celui dont j'ai créé ou le test.csv proposé ici), je n'obtient qu'une sorte de rafraichissement de la page, aucun message de visible. Lorsque j'utilise la saisie manuelle, j'obtiens un message comme quoi la saisie est OK, mais une fois rendu sur la page d'import : tout blanc.
Quelqu'un aurait une idée ? Je dois avouer que ce module serait parfait pour ajouter mes 150 hôtes restants ^^
Merci d'avance
EDIT : J'ai ré-installé le module avec les fichiers de base (donc sans les différentes modifications opérées par les utilisateurs de ce topic), j'obtiens toujours une erreur de ce type lorsque je me rends dans la page d'import :
"Give csv data first !"
Or, j'ai au préalable chargé mon fichier .csv (ce qui n'occasionne qu'un simple rafraichissement de la page du point vue visuel en tout cas) ou chargé mes données en mode remplissage manuel (ce qui occasionne l'apparition du message "Remplissage manuel OK").
khetzal
22nd January 2010, 12:12
La machine tourne sous quel os ?
Galcian44
22nd January 2010, 12:30
Etant donné que j'ai installé la distribution FAN, la machine tourne sur CentOS release 5.4 (final).
Il est donc possible qu'il y ai des divergences au niveau des chemins. Je suis en train d'essayer d'eplucher le plugin pour résoudre mon problème mais n'étant pas très doué avec les langages de programmation je patauge un peu :D
khetzal
22nd January 2010, 12:35
Ce qui est bizzare c'est que je l'ai codé sous la meme version de centreon (mais installé sur un ubuntu, mais je ne pense pas que ca joue).
A voir par contre si le fichier csv est uploadé dans le repertoire temporaire et si le serveur web a les droits d'ecriture dans ce repertoire (dont je ne me souviens plus du chemin exact, mais ca doit etre facile à retrouver !)
Edit: centreon se trouve dans /usr/local/centreon dans cette version ? Tu as bien donné les droits au serveur web sur le repertoire (le chown -R www-data:www-data, d'ailleur le groupe n'est peut etre pas www-data sur centOs mais simplement www ou apache)
Galcian44
22nd January 2010, 13:13
Centreon se trouve dans /usr/share/centreon dans cette version.
Pour ce qui est des droits, j'ai fais un chown -R apache:apache (c'est apache l'utilisateur & groupe dans cette version) sur /usr/share/centreon/filesUpload.
Dans le module (dont le répertoire ImportCSV se situe dans /usr/share/centreon/www/modules), le fichier DB-Func.php comporte :
$nagiosCFGPath = "../filesUpload/nagiosCFG/"
$temp_file_path = $nagiosCFGPath . "temp.csv";
Sans succès. Puis, j'ai regardé bêtement dans le dossier filesUpload : aucun dossier (et donc pas le nagiosCFG) ! En réalité, le nagiosCFG se trouve dans ma configuration dans le dossier filesGeneration ! Du coup, j'ai modifié le fichier DB-Func.php ($nagiosCFGPath = "../filesGeneration/nagiosCFG/") puis j'ai attribué les droits sur ce dossier à apache:apache.
Je viens de tester le chargement de fichier .csv, ce la ne fonctionne pas... MAIS ! Le remplissage manuel fonctionne désormais, et est amplement suffisant pour ma part :)
Mon problème est donc résolu pour ma part, mais je surveille tout de même ce topic pour voir si tu n'as pas des idées quant au non fonctionnement du chargement des .cvs.
En tout cas merci pour l'aide et ce module très utile :)
khetzal
22nd January 2010, 13:28
Bizzare que l'un fonctionne et pas l'autre, tu as essayé le quel en premier ? (verifie que le temp.csv ne persiste pas apres import, apres c'est peut etre des problemes de droits des modules php sur l'upload de fichiers)
En tous cas le mystere est resolu ! C'est donc un problème dans "l'empaquetage" et fan (ou de ubuntu).
Et derien pour le plugin, il est pas très propre parce que au debut je ne comptais pas forcement le publier, mais je suis content qu'il puisse etre utile à d'autres !
Galcian44
22nd January 2010, 13:55
J'ai vérifié le chargement du csv en premier, et en effet il reste un residu du temp.csv. J'ai beau faire un chown -R apache:apache filesGeneration le problème persiste. Il doit persister une erreur de droits quelque part.
Et oui, tu as bien fais de publier ce petit module, c'est extrêmement pratique.
Je suis stagiaire et monter un serveur de supervision est mon projet. L'entreprise qui m'emploie possède un fichier excel avec toutes les connexions ADSL (que je dois monitorer) avec leur IP relatives. Un coup d'enregistrement en .csv et grâce à ton module le tour est joué :)
Surtout qu'à ma connaissance il n'existe pas d'alternative à ta solution ^^
khetzal
22nd January 2010, 14:04
En fait c'est normal qu'il reste (oui ca fait 6 mois que j'ai pas retouché au module je ne me souviens plus de tout !).
Il faut verifier par contre que le contenu est bien le dernier contenu rentré et que c'est bien apache qui a les droits dessus. Et aussi, supprime le a la main et tente d'uploader un fichier, voir si le tmp apparait ou pas (enfin apres, si l'entrée manuelle te suffit, cherche pas plus loin !)
Galcian44
22nd January 2010, 14:25
Alors j'ai bien mis les droits pour apache sur ce fichier mais peu importe les essais cela ne fonctionne pas. De même si je le supprime.
Par contre, j'ai un autre problème. Après avoir importé les hôtes par csv, ceux-ci sont bien présents dans l'onglet configuration de centreon, mais lorsque j'exporte ma configuration vers Nagios, j'obtiens comme résultat
"Checking hosts...
Checked 58 hosts."
Alors qu'il devrait y avoir plus de 200 hôtes.
En effet, mes nouveaux hôtes ne sont pas monitorés.
Je vais tenter de modifier le modèle par défaut pour tester.
EDIT : Je viens de trouver la raison de mon problème : les hôtes ajoutés n'appartiennent pas au poller principal. Pour le moment j'ai pas trouvé de meilleure solution que d'aller dans la page de configuration de chacun et de cliquer sur OK sans rien changer. Le changement massif n'a pas l'air de fonctionner
EDIT 2 : Il suffit en fait de faire en changement massif et d'indiquer que les hôtes sont surveillés par le Poller Principal (je n'avais pas vu cette option :p)
kouby
3rd February 2010, 17:11
Hello,
Déjà merci pour ce module très utile.
Comme Galcian, je suis sous FAN. J'arrive à upload via le remplissage manuel seulement.
Des idées ?